www.dumell.net / tidningsartiklar / Hufvudstadsbladet / Tv-spel knappar in på datorer
Publicerad i Hufvudstadsbladet 03.10.1999
Tv-spel knappar in på datorer


Tv-spel är ingen lek. Nästa generation av tv-spel är kraftfullare än din dator, kostar kring en tusenlapp och företagen som gör dem håller på att få ett Microsoft/Intel liknande inflytande över hela datateknik-branschen.

De första tv-spelen var "pong" spel som såldes i mitten av 70-talet och var en mycket förenklad version av bordtennis. Själva apparaten var en liten dosa som kopplades till en tv varefter två spelare styrde varsin vit linje på tv rutan och försökte få den rörliga vita pricken att studsa tillbaks mot motståndaren.
Amerikanska Atari skapade den moderna tv-spel marknaden 1977 med sin Atari 2600 som var en enkel dator med utbytbara spelmoduler.

Nintendo Generation

Idag domineras marknaden av tre Japanska företag: Sony, Nintendo och Sega.
Nintendo lanserade sin apparat 1985 och dominerade marknaden så totalt att namnet "Nintendo" blev synonym med "tv-spel". Sega etablerade sig på marknaden 1989 med sin Mega Drive. Sony igen gav sig in i den här branschen först 1995 med PlayStation som nu fyra år senare dominerar marknaden med 60 miljoner sålda enheter. Nintendos nuvarande modell heter Nintendo64 och Segas heter Saturn.
Det finns två orsaker till att Sony lyckats köra över Nintendo. Först och främst lagras spel för PlayStation på helt vanliga cd-rom skivor. Nintendo igen har av rädsla för piratkopiering av spel hållit sig till gammaldags spelmoduler som är svårare att kopiera men också dyrare att tillverka och inte rymmer lika mycket information. Både speltillverkare och spelare har märkt att Nintendos spel är både dyrare och sämre. Den andra orsaken är att Nintendo medvetet framhållit sina spelapparater som leksaker. Sony igen har medvetet satsat på en mer vuxen marknad med en tuff grafisk stil och ironiska tv-reklamer.
Tv-spel, eller vad vi nu skall kalla dem, är i grund och botten vanliga datorer. Skillnaden är att de specialanpassats för spel, ansluts till en vanlig tv istället för till en monitor och saknar tangentbord. Du behöver bara lägga i spel-skivan eller -modulen och spelet startar. Du behöver inte installera spelet som med en PC och sitta i timmar och försöka ladda ner lämpliga drivrutiner från Internet för just ditt grafikkort för att få det att fungera. Eftersom alla PlayStation enheter är identiska är det mycket enklare att göra fungerande spel. Sony har helt enkelt räknat med att det finns en hel massa vuxna som vill spela men inte har tid att sitta och krångla med en pc.

Tv-spel = nästan superdator

De senaste tv-spelen är minst lika kraftfulla som de bästa pc-datorer, och snart kanske betydligt kraftfullare. Det finns tusentals pc tillverkare och konkurrensen har pressat ner vinstmarginalerna till nästan noll. Tv-spel igen tillverkas bara av några enstaka företag och dessutom är den ekonomiska strukturen bakom tv-spelen annorlunda. Till att börja med får exempelvis Sony en kännbar mängdrabatt då de kan beställa miljoner exemplar av en komponent på en gång. Men ändå säljs apparaterna till ett betydligt lägre pris än vad det kostar att tillverka dem. De stora pengarna förtjänar företagen på försäljningen av spel. Vem som helst kan göra ett spel till en pc och sälja det utan att fråga någon pc tillverkare om lov. Men tv-spel apparaterna är slutna teknologier och de företag som tillverkar spel för dem måste betala licensavgifter till Sony/Sega/Nintendo för varje sålt spel.
Av de här orsakerna är det möjligt för Sony och Nintendo att bygga apparater som kostar kring tusen mark men motsvarar eller överträffar vanliga datorer. Naturligtvis kommer det alltid att finnas datorer som är snabbare men tv-spelens pris/prestanda förhållande klarar ingen dator av att tävla med idag.


Sega Dreamcast
Processor: Hitachi SH4
media: CD
till salu: 14 oktober (redan till salu i USA)
Sega är minstingen i trion men i den här trion är även minstingen ett mångmiljardföretag. Deras Dreamcast apparat är först ute av "nästa generations" spelmaskiner. I USA säljs apparaten sedan början av september och under första veckan såldes över 400.000 exemplar. Här i Europa dyker den upp i mitten av oktober, mycket snart alltså. För tillfället är Dreamcast den mest avancerade spelmaskinen på marknaden men den situationen kommer att förändras så snart Sony får ut sin nya PlayStation2. Men till dess säljer Sega så många enheter de bara hinner och det är ju ändå nästan ett år tills någon bättre maskin kommer att dyka upp på hyllorna här i Europa.
Och Sega satsar på marknadsföring, bland annat genom rekordstora kampanjer tillsammans med brittiska tv-bolagen MTV och Sky.
Dreamcast har ett inbyggt 56k modem och på flera håll i Europa kommer Dreamcast att säljas tillsammans med ett gratis Internetabonemang och en cd-skiva med webbläsare och e-post program ingår i paketet. Det är också möjligt att köpa ett tangentbord som tillbehör.

Sony PlayStation2
processor: MIPS/Toshiba EmotionEngine (295 MHz)
media: DVD
till salu: hösten 2000 (14 mars i japan)
Nykomlingen Sony står inför stora förväntningar. Deras förra och enda spelmaskin, PlayStation, var en fullständig framgång som har sålts i över 60 miljoner exemplar och därmed blivit hela Sony koncernens överlägset viktigaste inkomstkälla. Uppföljaren, PlayStation2, finns redan och har nyligen demonstrerats på presskonferenser i Tokyo. Apparaten kommer att dyka upp i de japanska butikshyllorna i mars men först nästa höst här i Europa och USA. Som bäst håller Sony på att bygga upp sina lager för att kunna leverera en miljon enheter under första försäljningsveckan i Japan.
Hjärnan i apparaten heter EmotionEngine (=känslomaskinen) och härstammar från processortillverkaren MIPS som kommer att tillverka den tillsammans med Toshiba. Processorn uppges kunna hantera decimaltal tre gånger så snabbt som en 500 MHz Pentium III. Dessutom innehåller apparaten en rad andra processorer för grafik, ljud och datatrafik. Intressant är att apparaten har såväl USB kontakt (som är vanlig i nya PCn) som FireWire kontakt (som inte ännu har blivit vanlig på pc sidan men nog är på kommande).
Att använda cd istället för spelmoduler var en av orsakerna till att PlayStation körde över Nintendo och PlayStation2 tar följande steg i utvecklingen genom att använda DVD. Apparaten kan läsa "gamla" cd musikskivor och cd-rom skivor (gamla PlayStation spel fungerar i PlayStation2) men också nya DVD-rom skivor och DVD-videoskivor. På de senaste fotona av PS2 kan vi se logon som säkert är bekanta för biograf-fanatiker: Dolby Digital och DTS. Bägge är standarder för flerkanal-digitalljud i filmer. Sony satsar kraftigt på att göra PS2 till en renodlad media-maskin och inte bara en spel-maskin.

Nintendo Dolphin
processor: IBM PowerPC "Gekko" (400 MHz)
media: DVD
till salu: ?
Nintendo som är veteranen av de tre har "endast" sålt 20 miljoner exemplar av sin nuvarande modell Nintendo64 men hoppas att Dolphin skall ge dem övertaget i kampen mot Sony. Men Nintendos kommande maskin, som inte ens har något officiellt namn ännu utan går under projektnamnet "Dolphin" har ännu bara nått planeringsskedet.
I början av september skickade Nintendo ut ett pressmeddelande med uppgifter om Dolphins tekniska specifikationer. Informationen var bristfällig och i många fall stod det endast vilka företag som "kommer att" utveckla/producera de enskilda komponenterna. Det som är klart är i alla fall att Nintendo kommer att gå över till processorer från IBM och att lagra spelen på DVD skivor. Hittills har Nintendo använt processorer från MIPS, dvs samma företag som processorerna för PlayStation. IBM håller på att utveckla en specialversion av en PowerPC processor (som normalt används i Macintosh datorer och vissa av IBMs stordatorer) som kommer att heta "Gekko". Nintendo skrev ett utvecklingsavtal med IBM om detta redan i somras och avtalet uppges vara värt ungefär en miljard dollar.



Carl-Magnus Dumell

Observera att den här texten är rätt gammal - det betyder dock inte automatiskt att den är föråldrad.

I många fall är texterna här relevanta och hjälpfulla också idag och de ger alltid en intressant tillbakablick över ämnet.

Carl-Magnus Dumell
Oktober 2011